
IN THE LABOUR COURT OF SOUTH AFRICA                                     NOT REPORTABLE

HELD AT CAPE TOWN

Case no: C88/2007

In the matter between:

DAVID ROBERT LEWIS    Applicant

and

MEDIA 24 LIMITED Respondent

JUDGMENT

CHEADLE AJ

Introduction

1] The  Applicant  claims  compensation  for  alleged  unfair  discrimination 

under section 50(2)(a) of the Employment Equity Act, 55 of 1998 on 

grounds of his religious, cultural and political beliefs. In summary, there 

are two sets of claims. 

2] The  first is that the Respondent conducted its business by publishing 

newspapers for target audiences living in ‘previously segregated areas’ 

and thus engaged in the ‘racial profiling’ of its newspapers upholding 

‘racial  divisions’.  The  Respondent  discriminated  against  him,  he 

claimed,  because it  required  him to  comply  with  these policies  and 

practices, which were ‘contrary to his religious and political views’, and 

harassed  him and  terminated  his  employment  for  taking  issue  with 

1



those policies and practices.

3] The  second is  that  the  Respondent,  knowing  that  he  was  Jewish, 

forced him to work on the Jewish Shabbat and that his employment 

was terminated because he refused to work on the Shabbat. This, he 

said, constituted discrimination on cultural and religious grounds. 

4] The remedy sought is compensation order in the sum of R100 000 plus 

costs.

5] Because  of  the  volume  of  documents  (mostly  irrelevant  and  some 

never  referred  to)  and  the  extensive  reliance  on  some  of  those 

documents, it is necessary to point out that five bundles of documents 

were filed. The Pleading Bundle is referred to as PB. There is a bundle 

of Additional Court Documents filed referred to as AD. There are two 

bundles of documents filed by the Applicant referred to as 1AB and 

2AB respectively. There is a bundle filed by the Respondent referred to 

as RB. The page numbers of the relevant bundle are set out directly 

after  the  reference.  So the  Applicant’s  statement  of  case is  at  PB3 

being page 3 of the Pleading Bundle.

A brief chronological context

6] The Respondent employed the Applicant as a ‘layout sub’ at R8 000 

per month for a fixed period from 1 April 2006 to 30 June 2006. He was 

employed  to  work  on  a  new  edition  of  one  of  the  Respondent’s 

community newspapers, the People’s Post. The first publication of the 

new edition took place on 23 May.

7] He initially underwent training on the Respondent’s computer system 

and worked at its Bellville offices on various community newspapers 

until moving to the People’s Post offices in Tokai on 9 May.

8] The Applicant claimed that he was promised a renewal of the contract 

2



if,  in addition to his duties as a layout  sub, he authored articles for 

publication in the newspaper. The Applicant produced several articles – 

some of which were rejected.

9] On Friday 19 May 2006, the deadline for the submission of copy for 

subbing of the first publication was extended to late in the evening. This 

meant that the Applicant had to work until 10 pm, preventing him from 

observing Shabbat that night. He worked for 14 hours on the next day 

being Saturday, 20 May.

10] In the editorial process for the first publication, Ms Dean declined to 

publish an article on the jazz musician Jimmy Dludlu that the applicant 

had written for that publication.

11] Mr  Taljaard,  the  publisher,  directed  the  Applicant  to  oversee  the 

despatch of the first edition on 23 May very early in the morning – there 

is some dispute as to the exact time but it was between 4 and 5.30 am. 

Then  he,  together  with  other  employees  including  the  editor, 

participated in the launch of the newspaper by distributing copies and 

small gifts to motorists from 6 to 7:30am.

12] On 29 May, the Applicant had a meeting with Ms Dean over another 

article  he  had  submitted  based  on  his  interview  with  another  jazz 

musician.  She  raised  concerns  over  the  content  of  the  article.  The 

upshot was that a meeting was called for the next day to deal with each 

other’s concerns.

13] Ms Dean, Mr Taljaard, Mr Warren Charles, the HR manager, and the 

Applicant attended the meeting. At that meeting, issues concerning his 

performance, the rejection of his articles and his being required to work 

on Shabbat were raised. After a heated exchange, the meeting ended 

with the Applicant being escorted off the premises. He was paid the 

balance of his contract and his contract was not renewed. 

3



Procedural history

14] A letter of demand was sent to the Respondent by Legal Wise on the 

Applicant’s behalf on 6 June 2006 in which it was stated that it was a 

‘well known fact’ that the Applicant was an Orthodox Jew and therefore 

‘observed  the  Sabbath  from Friday  evening  (sunset)  until  Saturday 

evening sunset’. Despite knowing this, the letter claimed, Mr Taljaard 

had demanded that he work during this ‘holy period’ (RB41). The letter 

went on to state that the Applicant’s contract had been terminated early 

and accordingly demanded the balance of one month’s salary under 

threat of legal action. 

15] After  receiving  the  outstanding  salary,  the  Applicant  signed  a  letter 

under Legal Wise’s letterhead stating the he confirmed having received 

the salary ‘as a full and final settlement’.

16] On  7  November  2006,  the  Applicant  referred  a  dispute  of  unfair 

discrimination to the CCMA for conciliation (RB52–56). There the unfair 

discrimination claim is characterised in five ways: 

• discrimination against Jews (being forced to work on the 

Sabbath); 

• racial  discrimination  (editorial  policy  prevented  him  from 

writing for African titles and an article on a black musician 

was rejected because the target audience was ‘coloured’); 

• harassment  (forced  to  attend  a  4am  appointment,  to 

distribute community newspapers every Tuesday morning; 

to work a 14-hour day; and to work 7 days a week); 

• discrimination against other religious and ethnic minorities 

(the rejection of his article on an Islamic art exhibition and 

an exhibition on the history of slavery was evidence of the 

Respondent’s  discrimination  against  Islamic  culture  and 

the descendents of slaves); and

4



• discrimination against anti-apartheid activists and struggle 

journalists  (despite  his experience and his  willingness to 

embrace  transformation,  he  was  given  an  ‘entry  level’ 

position  and  his  willingness  to  engage  in  transformation 

disregarded).

17] The dispute was not resolved and a certificate to that effect was issued 

on 27 November 2006 (PB9).

18] On 23 February 2007, the Applicant filed and served his statement of 

claim (PB3-8). The discrimination alleged in the statement centres on 

four forms of discrimination: 

• the Respondent’s racial profiling of newspapers compelled 

the Applicant to comply with a policy that was contrary to 

his religious and political views and led to the rejection of 

his  articles  and  eventually  to  the  termination  of  his 

employment (dismissal and non-renewal of his contract);

• harassment  by  being  forced  to  work  on  the  Sabbath 

knowing  that  the  Applicant  was  Jewish  and  being 

subjected to  offensive  remarks  regarding  the  Applicant’s 

observance of the Sabbath; 

• harassment  by  being  required  to  do  work  (distribute 

newspapers)  and to  work  at  times (14-hour  days  and 7 

days  a  week)  not  provided  for  in  his  contract  of 

employment because of his political and religious beliefs;

• the termination of his employment on religious, cultural and 

political grounds.

19] On 26 March 2007, the Respondent filed a Notice of Exception on the 

grounds that various allegations in the Applicant’s Statement of Case 

were vague and embarrassing (PB14–19). This prompted an expansive 

response by the Applicant (which he called the ‘Applicant’s Notice of 

Cause’) and in which he spells out at great length his political, cultural 

5



and religious views (PB21–32) and the factual allegations in support of 

his claim. The Respondent did not pursue its exception. It withdrew it 

on  16  October  2007  (PB35)  and  filed  a  Response  denying  the 

allegations (PB 38–44).

20] At a pre-trial conference chaired by Moshoana AJ, a pre-trial minute 

was apparently agreed on (PB45–54). When the Respondent sent a 

draft  minute  of  that  agreement  to  the  Applicant  for  signature,  the 

Applicant required three corrections – see his letter dated 24 October 

2008 (PB56). He then filed a ‘Dissensus’ (PB55) attaching the letter to 

the Respondent’s attorneys in which three differences are recorded. 

Those three corrections were incorporated into the pre-trial minute at 

the start of the hearing on 19 December 2009.

21] On 29 October  2009,  the  Respondent  filed  a  Notice  of  Intention  to 

Amend its Response (PB57–75) in order to set out its defence in full. 

The  Applicant  then  filed  a  ‘Notice  of  Opposition’  objecting  to  the 

amendments (PB77–79) and a ‘Response to Amendment’ (PB81–123) 

in  which  he  ‘places  on  record  his  response  to  the  fraudulent  and 

inaccurate  statements  tendered  by  the  Respondent  in  its  latest 

Intention to Amend’. By agreement, the Respondent’s Amendment of 

its  Response  together  with  the  Applicant’s  Response  to  the 

Amendments were admitted as part of the pleadings.

22] The Applicant gave notice of his intention to call an expert witness, a 

Dr Reichenberger (PB129). By agreement, that testimony was reduced 

to writing by the Applicant and admitted by the Respondent (PB130–

134) during the hearing.

23] The Applicant subpoenaed three witnesses to testify  on behalf of the 

Respondent.  Not  surprisingly,  Mr  Kahanovitz,  for  the  Respondent, 

stated that he was contesting the validity of the subpoenas on that and 

other grounds. However, it was agreed, after certain admissions were 

made, to release the witnesses for the reasons recorded below.

6



24] The first witness subpoenaed was Ms Shelagh Goodwin. She had been 

subpoenaed, the Applicant said, for two principal reasons. The first was 

to produce documents, including minutes of Board meetings, regarding 

the  Respondent’s  policies  on  racial  profiling  and  policies 

accommodating  employees  with  different  religious  practices.  Mr 

Kahanovitz  stated  that  the  Respondent  did  not  have  any  written 

policies on these matters or  any policy on accommodating religious 

difference.  The  fact  that  the  Respondent  did  not  have  any  written 

policies on these matters was admitted and recorded. 

25] The second reason was to produce an attendance register and minutes 

of board and editorial meetings for the relevant period. Ms Goodwin 

filed  an  affidavit  in  which  she  stated  that  there  was  no  attendance 

register for journalists for the relevant period and no minutes of editorial 

meetings (PB 115). Their non-existence was admitted and recorded. It 

was accordingly agreed that Ms Goodwin could be released.

26] The  second witness  was  Hanneke Gouws who  was  subpoenaed to 

produce the attendance register. Since the Respondent stated that it 

did  not  have  such  a  register,  the  Applicant  agreed  to  release  the 

witness. In any event, there was no material dispute over the time he 

worked on Friday 19 May, Saturday 20 May and when he started work 

on 23 May.

27] The third witness was Mr Brian Gatley. He was subpoenaed to prove 

that he had initialled approval of the Applicant’s subbing of the sports 

page for the 30 May 2009 edition of the People’s Post (1AB25).  Mr 

Kahanovitz  stated that the Respondent admitted that Mr Gatley had 

initialled his approval of that page. It was accordingly unnecessary to 

call him as a witness.

28] The  Applicant  was  not  represented.  He  stated  on  a  number  of 

occasions  that  he  considered  himself  to  be  at  a  disadvantage 

particularly  because  a  firm  of  attorneys  and  a  senior  counsel 

7



represented  the  Respondent.  The  Applicant,  however,  had  used 

attorneys in the preparation of his pleadings and, throughout the trial, 

had affected knowledge of the substantive law of discrimination.  He 

was afforded a wide berth in his oral testimony – a much wider berth 

than would have been the case had he been represented. I drew his 

attention to the factual allegations in his Statement of Claim and the 

issues in dispute recorded in the Pre-trial Minute in order to ensure that 

the Applicant testified on all the material issues raised in the pleadings.

29] The Applicant was the only witness in support of his claim. After he had 

closed  his  case,  he  applied  to  re-open  it  the  next  day  in  order  to 

address  issues  that  he  had  failed  to  address  in  his  testimony.  Mr 

Kahanovitz agreed and the Applicant led further evidence.

30] At  the  close  of  the  Applicant’s  case,  the  Respondent  applied  for 

absolution  from the  instance.  I  declined  to  grant  absolution  for  the 

following reasons:

• The Applicant had testified that the Respondent knew that 

he  was  Jewish.  Although  he  conceded  under  cross-

examination that he should have objected to being required 

to work on the Shabbat, he nevertheless claimed that the 

Respondent  knew that  he  was  Jewish  and should  have 

taken steps to accommodate his beliefs and practices.

• Section 11 of the EEA provides that the onus shifts to the 

employer once ‘an allegation of discrimination is made’. On 

a literal reading of section 11, the Applicant had made an 

allegation  of  discrimination  placing  the  onus  on  the 

Respondent to prove that the conduct did not amount to 

discrimination.

31]  The Respondent called only one witness – Ms Anneline Dean, the 

editor.

8



Outline of the law

32] Section  9(4)  of  the  Constitution  prohibits  any  person  from  unfairly 

discriminating against anyone on a number of grounds, in particular for 

the  purpose of  this  matter,  religion,  culture,  and belief.  The section 

goes on to require the legislature to enact legislation to prevent and 

prohibit such discrimination. 

33] There  are  two  pieces  of  national  legislation  that  do  so:  The 

Employment  Equity  Act,  55  of  1998  (EEA)  and  the  Promotion  of 

Equality  and  Prevention  of  Unfair  Discrimination  Act,  4  of  2000 

(PEPUDA). The relationship between the statutes is dealt with under 

section 5(3) of PEPUDA, which provides that PEPUDA does not apply 

to any person to whom and to the extent to which the EEA applies. 

Subject  to  certain  exceptions  that  are  not  relevant  to  this  matter, 

section 4(1) of the EEA applies to all employers and employees. This 

means that the EEA is the national legislation that gives effect to the 

constitutional  right  as  far  as  the  Applicant  and the  Respondent  are 

concerned.

34] Section  6(1)  of  the  EEA  prohibits  unfair  discrimination  against  an 

employee in any employment policy or practice on one or more of the 

listed grounds. The list however is not exhaustive. But, for the purposes 

of  this  matter,  the  list  includes each of  the  grounds alleged by the 

Applicant namely religion, belief, political opinion and culture. 

35] The  essential  elements  that  need  to  prove  a  contravention  of  the 

prohibition in section 6(1) are accordingly:

• there must be discrimination – differential treatment based 

on a listed or analogous ground;

• the  discrimination  must  be  sourced  in  an  employment 

policy or practice;

• it must be against an employee; and

9



• it must be unfair.

Each element is discussed more fully below.

Discrimination

36] The concept of discrimination is made up of three issues: differential 

treatment; the listed or analogous grounds; and the basis of, or reason 

for, the treatment. Once a difference in treatment is based on a listed 

ground,  the  difference  in  treatment  becomes  discrimination  for  the 

purposes of section 9 of the Constitution and section 6 of the EEA.

37] The first issue concerns the difference in treatment. There must be a 

difference in treatment in which the employee is less favourably treated 

than  others.1 In  some  instances,  this  may  require  a  comparison 

between the victim and a comparator – the so-called ‘similarly situated 

employee’. In other instances, it may be evident that the employee is 

treated differently from others precisely because of the targeted nature 

of  the  treatment,  for  example  sexual  harassment  or  trade  union 

victimisation. In this case, the Applicant contends that he was subject 

to  three  forms  of  differential  treatment:  harassment;  the  failure  to 

accommodate his observance of Shabbat; and the termination of his 

employment.

38] Differential treatment also raises the issue of whether the difference in 

treatment is direct or indirect. It would be direct if the employer  treats 

the employee differently from others because of the prohibited ground 

– for  example sexual  harassment  or  a  policy that  provided housing 

subsidies for male teachers but not for female ones – see Association 

of Professional Teachers & Another v Minister of Education & Others  

(1995)  16  ILJ 1048  (IC).  Discrimination  is  indirect  if  the  employer 

imposes  a  policy  that  does  not  appear  (or  intend)  to  differentiate 

between employees on the prohibited grounds but which, nevertheless, 

1 This can take different forms – preferential treatment of others, failure to accommodate a difference 
etc.

10



has the effect of treating them differently from others. 

39] In this case, it appears that the Applicant alleges that the harassment 

and termination of his employment are direct forms of differentiation – 

ie he was harassed and his employment was terminated because of his 

political and religious convictions. The policy on working hours has, the 

Applicant alleges, the effect of requiring employees of different religions 

to work in breach of their religious practices and is accordingly indirect  

discrimination. 

40] The second issue is the ground relied on. The Applicant relies on three 

listed grounds, namely religion, political opinion and culture.

41] The third issue is whether the difference in treatment is  based on the 

prohibited grounds. There is a lack of clarity in the Labour Courts as to 

the  appropriate  approach  to  the  question  of  the  causation  in 

discrimination cases – see the different approaches in Louw v Golden 

Arrow Bus Services (Pty) Ltd (2000) 21 ILJ 188 (LC);  Ntai & others v  

SA Breweries Ltd (2001) 22 ILJ 214 (LC); and the different judgments 

in  Woolworths (Pty) Ltd v Whitehead (2000) 21  ILJ 571 (LAC). In the 

Constitutional Court, the approach seems to require that the differential 

treatment is ‘substantially based on one of the listed grounds – see 

Brink v Kitshoff NO 1996 (6) BCLR 752 (CC) at para 43; and President  

of the Republic of South Africa and Another v Hugo 1997 (6) BCLR 708 

(CC) at para 33. But in both these cases the links were explicit and 

there was no need to elaborate on the concept of ‘substantially based’ 

or  whether  it  applied  in  instances  when  the  grounds  were  denied, 

disguised or mixed.

42] It  is  unnecessary  to  decide  what  the  proper  approach to  causation 

should be in this case because I find that the Applicant has failed to 

establish any link between the three listed grounds and the alleged 

difference in his treatment.

11



Employment policy or practice

43] The concept of the employment policy or practice is defined in section 

1 of the EEA. The relevant provisions of the definition include ‘…(b) 

appointments…;(d)  …terms  and  conditions  of  employment;  (e)  job 

assignments; …”. The list is not exhaustive and analogous grounds are 

clearly contemplated by the wording of the definition.

44] There are two policies or practices alleged in this matter: the policy or 

practice of racial profiling and the policy or practice in respect of work 

hours. In so far as the policy or practice of racial profiling is concerned, 

the claim is made that the policy or practice through its targeting of 

audiences affects the manner in which work is allocated and directed. 

The allocation  of  ‘white’  stories  for  ‘white’  audiences and  ‘coloured’ 

stories for ‘coloured’ audiences seems to fall within the parameters of 

‘job assignments’ contemplated in the definition. But even if it does not, 

such  a  practice  of  work  allocation  is  sufficiently  analogous  to  be 

included. 

45] The policy or practice in respect of working hours is clearly one relating 

to terms and conditions of employment.

Against the employee

46] The  section  6(1)  prohibition  of  discrimination  applies  only  to  the 

discrimination against employees. Other discriminatory targets do not 

fall within the prohibition. Much of the Applicant’s case was directed at 

the alleged discriminatory conduct of the Respondent in the manner in 

which it ran its newspaper business. This evidence was admitted only 

because it  might have constituted proof of  an  employment policy or 

practice that discriminated against the Applicant. 

47] To the extent that the Applicant sought to go beyond that and sought a 

finding  that  the  Respondent  engaged  in  discriminatory  practices  in 

12



general,  such a finding is not a competent finding in this court.  The 

case is limited to the alleged discrimination against him or others in his 

or their capacity as employees. It is for this reason that much of the 

documentation he submitted and the evidence he led, in the end, was 

not  relevant.  The  case  is  not  whether  the  Respondent  engages  in 

discriminatory  practices  in  general  but  whether  the  Respondent’s 

employment  policies  and  practices  discriminated  against  him as  an 

employee. The only issues for determination are therefore whether the 

employment  practices  relating  to  racial  profiling  and  working  time 

discriminated against the Applicant.

Unfairness

48] If discrimination on listed grounds is proved, unfairness is presumed – 

Harksen v  Lane NO and Others 1998(1)  SA 300 (CC).  In  order  to 

discharge  the  presumption,  an  employer  has  to  prove  that  the 

discrimination is fair for reasons such as affirmative action or inherent 

requirements of the job – see section 6(2) of the EEA. The Respondent 

did not lead any evidence on either or any other ground of justification. 

It  did  not  do  so  because  its  case  was  that  its  conduct  did  not 

discriminate against him.

Summary of the evidence

Applicant’s engagement and contract

49] Although  the  Applicant’s  statement  of  claim  states  that  he  was 

employed  as a journalist  (PB.4.4.1),  it  was  common cause that  the 

Respondent employed him in March 2006 as a “layout sub” for a fixed 

term  of  3  months.  He  signed  a  contract  and  confirmed  that  the 

signature at RB15 is his but he denies that the preceding pages (RB5–

14)  constituted  the  contract  he  entered  into.  He  said  that  he  had 

repeatedly  asked  for  the  original  contract  but  it  had  never  been 

supplied. He said that the document purporting to be his contract in the 

13



Respondent’s  bundle  was  a  ‘fraud’  because  they  had  removed  an 

offending clause. The document purporting to be his contract (RB 5–

15) filed by the Respondent was a ‘mere facsimile’.

50] The offending clause was one that required him to do ‘anything he was 

instructed  to  do  by  Mr  Taljaard’.  As  far  as  he  was  concerned  that 

clause  invalidated  the  contract  between  him  and  the  Respondent. 

Nevertheless,  there  was,  he  claimed,  an  employment  relationship 

between them.

51] He also said that  the Respondent  had misrepresented the hours of 

work in the contract. Although it stated in clause 7 that he was to work  

an 8-hour day and a 5-day week, he was required to work 14-hour days 

and 7-day weeks. 

52] Under cross-examination he was asked to identify the ‘amendments’ to 

the purported contract at RB 5-15. He said that the obligation comply 

with ‘any instruction’ was missing. He repeated that the contract was 

not valid and that any questions on the contract were ‘hypothetical’. 

53] He referred to the clause 5.1 of the contract (RB6) in which he was 

appointed to the post of  a layout  sub but expected to do work of a 

‘similar nature’. He said he had no objection to the clause but just to its 

interpretation  and  that  ‘work  of  a  similar  nature’  was  interpreted  to 

mean  ‘anything’.  He  conceded  that  he  was  an  all  rounder  having 

worked  in  a  small  newspaper  and  that  he  had  agreed  to  provide 

content.  He  agreed  to  do  this,  he  said,  because  he  was  promised 

employment in a permanent capacity at the expiry of the fixed term if 

he did.

54] He later contradicted himself when he claimed that he was ‘forced’ to 

write articles and that this was in breach of clause 5.1 of the contract 

(RB6). In his cross examination of Ms Dean, he put to her that writing 

articles was not part of his job description because it was not work that 

14



was similar to layout. She denied this and stated that it was common 

for sub-editors to write content. She also denied that he was forced to 

write content. She said he never raised an objection with her – on the 

contrary,  he appeared to be very excited about doing this work.  He 

came to her on numerous occasions to discuss possible  topics.  He 

never indicated that he was not comfortable with providing content. 

55] Ms Dean’s evidence on the Applicant’s employment was that after the 

decision was made in early 2006 to roll out four further editions of the 

People’s Post, the Respondent recruited new employees. All the new 

recruits, including the Applicant, were trained at the Respondent’s head 

office  in  Bellville.  Those  recruited  to  do  layout  were  trained  on  the 

Respondent’s layout  system. For those employees who had existing 

skills,  the training consisted of  transferring those skills  into  the new 

system. Because of Mr Lewis’s  experience as stated in his CV, Ms 

Dean  expected  him  to  have  conceptual  mastery  of  the  process  of 

layout and that all that was required in his training was familiarisation 

with the technical tools of the Respondent’s layout programme. 

56] His training lasted for 2 weeks after which he worked at the Bellville 

office assisting with content and other tasks in respect of other titles of  

the WP newspapers. The People’s Post moved into new premises in 

Tokai on 9 May, which was when the Applicant started work on the new 

edition of the People’s Post. 

7-day weeks and 14-hour days

57] The Applicant pleaded that he “was forced to work 7-day weeks” (RB 4 

at 4.4.1) and “14-hour days” (RB 5 at 4.4.3.3). He said that he was 

‘beholden  to  them  24/7’.  This  he  said  constituted  “harassment” 

because it denied him his right to express his religious and cultural life 

and prevented him from observing Shabbat.

58] He  confirmed  that  the  production  cycle  for  the  new  edition  of  the 

15



People’s Post ran from Friday to Monday with printing commencing on 

Monday  evening  and  distribution  on  Tuesday.  He  said  this  was 

introduced without consultation and was in breach of the hours of work 

contained in his contract.

59] He said that  he worked from ‘8a.m to 10p.m’ and gave the distinct 

impression that he did this everyday. He stated that copy came in after 

deadline, which slowed the subbing process and that this required him 

to sub late into the evening on Friday. He also said that he spent time 

on one of the stories on a Friday night.

60] Under cross-examination, he said that there had been no discussion of 

the working days and the hours when he entered into the contract he 

just assumed that it was Monday to Friday. When it was put to him that 

the working week in newspapers had to be tailored to the distribution 

deadlines his response was that it was not in his contract. He said he 

was told on 18 May 2006 he would have to work on Saturday. This was 

done unilaterally. When asked whether he raised the fact of his Jewish 

faith with Ms Dean he said that he had not and that he ‘should have 

objected’. 

61] When reminded  that  he  had  said  that  he  did  not  mind  working  on 

Saturdays,  he  confirmed  this  stating  that  he  had  grown  up  in  an 

environment  in  which  his  father,  an  orthodox  Jew,  had  worked  on 

Saturdays, but had observed the Shabbat on Friday evening. Friday 

evening,  he  said,  was  the  issue  not  Saturday.  He  confirmed  that 

production of the People’s Post began on Thursday (news gathering) 

with a deadline on Friday 12 noon for the submission of content. He 

was prepared to work on Saturday and Sunday particularly if there was 

a problem with an edition but only until 3pm. He conceded that it was a 

new  publication  and  that  there  were  teething  problems  and 

consequently that changes to the schedule were to be expected. He 

nevertheless insisted that the required hours were contrary to what was 

contained in his contract.

16



62] He confirmed that he worked on only two publications of the People’s 

Post – the first two publications. He accepted that they were learning 

as they went along. When it was put to him that in journalism things 

often do not go as planned and that there has to be flexibility, he said 

flexibility was always at the ‘prerogative of the journalist’. His complaint 

was that he was ‘beholden’ to the Respondent ‘24/7’.

63] He was cross-examined on the claim that he was required to work 7-

day weeks (PB4 at 4.4.1). He said that it was only in respect of his last 

two weeks that he had worked 7 days, namely on the new edition. On 

the claim that he was required to work 14-hour days – PB5 at 4.4.3.3,  

he  conceded that  this  had occurred only  in  respect  of  the  last  two 

weeks, namely on the new edition, and that he had been required to 

work  four  14-hour  days  in  total.  When put  to  him that  this  was  an 

exceptional period, he stated that he was nevertheless under a general  

obligation to work 7 days and 14 hours whenever he was directed to do 

so and that the Respondent had taken no steps to rectify the problem 

areas  related  to  the  editorial  and  production  processes  of  the  new 

edition. Mr Taljaard had told him that if he did not do work the hours as 

directed  he  could  ‘attempt  the  terminus  or  go  to  hell’,  which  one 

assumes was an invitation to resign.

64] In addition to the allegations of being required to work 7-day weeks and 

14-hour  days,  the  Applicant  alleged  that  he  was  required  by  Mr 

Taljaard  to  meet  for  an  ‘appointment  at  4am’  and  to  ‘distribute 

newspapers every morning from 5am to 7:30am’ (PB5 at 4.4.3). In his 

evidence in chief, he states that he was required by Mr Taljaard to be 

at  the  Respondent’s  despatch  department  at  4am  on  23 May  to 

supervise the first distribution of the new edition but that he arrived at 

5:30am. He also said that he was required to distribute papers every 

Tuesday. He said that if it had been a one off promotion it would not 

have been an issue for him but he insisted that he was under a general 

obligation to distribute papers if management invoked the right to call  

on him to do so. 

17



65] Under cross-examination, he conceded that he had participated in the 

first distribution of the new edition on 23 May. He said that he had been 

required  to  participate in  the next  distribution on 30 May,  which  he 

refused to do. He said that this was one reason why they terminated 

his employment. He was referred to the email correspondence from Mr 

Taljaard – RB19–21 and 25–6. That correspondence states that the 

staff were ‘invited to join us in the excitement when we launch the new 

People’s Post editions in the southern suburbs’ and it refers to those 

who participate as ‘volunteers’. The Applicant’s response was that Mr 

Taljaard was a ‘bully’ and that he required employees to volunteer in 

the same way as the South African Defence Force used to call  for 

volunteers.

66] In her evidence, Ms Dean said the launch on 23 May was a ‘splash out’ 

done  by  invitation.  E-mails  were  sent  calling  for  volunteers.  The 

volunteers  were  put  into  teams  to  work  certain  high  volume 

intersections. The volunteers wore People’s Post t-shirts and handed 

copies to the occupants of the motorcars. Ms Dean was assigned to 

the same team as the Applicant. No one, including the Applicant had 

objected to participating in it.

Respondent’s policies on racial profiling

67] The Applicant alleges in his Statement of Claim (PB4.2) that a system 

or policy exists in terms of which the Respondent racially profiles its 

newspapers and thereby continues to uphold racial divisions based on 

racially  segregated areas.  By so doing,  it  discriminated against  him 

because it required him to comply with policies that were ‘contrary to 

his  religious  and  political  views’  and  because  it  harassed  him  on 

account of those views.

68] His evidence for the racial profiling allegation is firstly that as a matter 

of  history,  the  Respondent  had  closely  associated  itself  with  the 

National Party and the policy of apartheid – what the Applicant referred 

18



to  as  the  ‘chain  of  shame’.  The  Respondent  had  not  taken  the 

opportunity  of  making  submissions  to  the  Truth  and  Reconciliation 

Commission and apologising for its role (he referred in this regard to 

sections  of  the  Commission’s  Report  dealing  with  the  role  of  the 

Afrikaans  press  at  1AB1–5).  The  Respondent  had  not  changed  its 

views and as evidence of this, he referred to cartoons published by the 

Respondent’s newspapers after 1990 in 2AB13–15. 

69] Secondly, as  a  business,  the  Respondent’s  newspapers  targeted 

audiences  that  followed  the  racial  profiles  imposed  by  apartheid. 

Accordingly, Die Burger targeted the white Afrikaans community; City 

Vision, the African community;  and the People’s Post and the Metro 

Burger, the so-called coloured communities. Under cross-examination 

when it was put to him that the Respondent was engaged in a business 

venture to make money, he conceded that the Respondent engaged in 

a business venture  developing titles  for  specific  audiences to  make 

money – whether based on age, gender, content, community etc. 

70] Thirdly,  its  newsrooms were  structured and populated to  reflect  the 

group areas of the previous regime with African journalists sitting at 

their  desks  working  on  titles  geared  exclusively  for  African  target 

audiences;  and  white  journalists  sitting  at  their  desks  working 

exclusively  on  titles  for  a  white  target  audience;  and  coloured 

journalists on coloured titles. As a result of this policy,  he had been 

prevented from writing for a black newspaper. He went on to say that 

the Respondent appointed persons to senior positions to give effect to 

this  policy.  In  a  particular,  he  claimed  that  many  members  of  the 

Respondent were members of the NGK and that his editor, Ms Dean 

was such a member. This was significant, he said, because in South 

Africa  the  NGK  supported  apartheid,  which  other  churches  had 

declared to be a heresy. He claimed that she appeared to share the 

Respondent’s beliefs of the ‘demographics of the People’s Post’.

71] Under cross-examination, he conceded that there was a common pool 

19



into which journalists could submit articles for use in other newspapers 

of the Respondent and that one such newspaper, the Mitchell Plains 

Metroburger,  had published one of his articles.  He stated,  however, 

that apart from this no other newspaper had used any of his material 

including  a  ‘wonderful  photograph  of  audio  players  in  Khayelitsha’.  

When asked how editors were ‘prevented’ from using articles submitted 

into the pool, his answer was that they were prevented from doing so 

by ‘racial taboos … ingrained from nursery school’. When asked how 

he  could  explain  his  appointment  to  work  on  what  he  said  was  a 

coloured title, he stated that the Respondent must have thought that he 

was coloured. When asked if his claim of racial profiling was consistent 

with  the  appointing  a  white  woman  for  a  coloured  community 

newspaper, he lamely stated that that was an ‘interesting point’.

72] Under cross-examination, he was asked how he knew that Ms Dean 

was an Afrikaner and a member of the NGK. The Applicant said that he 

had gained that impression from talking to her. When it was put to him 

that she was a Catholic he was unable to contest it. When it was put to 

her that she spoke both English and Afrikaans at home, he insisted that 

she was a “boere meisie” (while at the same time claiming that he was 

a  “boere  jood”).  He  said  that  she  was  appointed  to  advance  the 

Respondent’s  aims  rather  than  for  any  editorial  experience  or 

experience of the coloured community – experience that he said he 

had ‘because … [he was] a coloured’. She was, he said, an upper class 

Afrikaner white editor of a newspaper for the coloured community.

73] Ms Dean’s evidence was  that  the People’s  Post  was  based on the 

Community  Newspaper  Model.  That  model  is  contrasted  with  the 

mainstream model, which has a national or provincial footprint and is 

published for large audiences either on a daily basis (e.g. Cape Times) 

or on a weekly basis (e.g. Sunday Times and the Sunday Sun). The 

Community  Newspaper  model  reflects  a  segmented  landscape 

targeting smaller pockets of readership geographically defined. 

20



74] She said that the geographic definition is normally centred on some 

form of  community identity and some shared points  of  interest.  The 

object  is  to  target  advertising  to  a  smaller  catchment  area,  which 

means  it  is  both  cheaper  and  more  directed  form  of  advertising 

particularly  for  small  businesses.  The  People’s  Post  has  ten 

communities  in  the  Cape  Peninsula,  which  include  Mitchells  Plain, 

Grassy  Park,  Retreat,  Athlone,  False  Bay,  Wynberg, 

Claremont/Rondebosch, and the Atlantic Seaboard – each with its own 

edition. 

75] She conceded that there was a coincidence of homogeneity based on 

South  Africa’s  past.  At  a  racial  and  cultural  level,  many  of  these 

communities  were  shaped  by  South  Africa’s  past  though  many 

newspapers  now  addressed  a  mixed  profile.  Asked  whether  the 

demographic  profile  of  the  Peoples  Post  coincided  with  so  called 

“coloureds”  and therefore that  the  content  of  the Peoples Post  was 

racially profiled she said that that was incorrect. Several of the areas 

reflected  a  mixed  profile  such  as  Wynberg  and  the  City  Seaboard, 

Claremont/Rondebosch and False Bay etc.

76]  She  said  that  there  was  no  truth  that  the  Respondent  targeted  a 

particular racial group in its community newspapers or that the content 

of an edition was racially profiled. She stated there were three levels of 

content for the different editions. The first level is to use content from 

neighbouring  catch  material  that  is  what  she  called  ‘neighbouring 

crossovers’ – articles dealing with something in Retreat would also be 

used  in  the  Constantia-Wynberg  edition.  This  was  done  to  avoid 

pigeonholing  communities.  The  second  level  was  that  matters  of 

interest across the whole landscape would be covered in all editions. 

She gave the example of the recent shark attack at Fish Hoek that 

story was covered in each of the editions. The third level she said was 

a special attribute of the People’s Post model was using content for a 

specific aim for example the request for assistance of families where 

homes were destroyed in one community would be published in other 

21



communities. So, a Rotary Club Campaign in respect of assistance in 

one area would be published across the editions.

Rejection of Applicant’s articles

77] The Applicant contends that four articles of his had been rejected as a 

result of the Respondent’s racial profiling policy (PB5 para 4.5.1). The 

four articles are: 

• the Dludlu article which was about the jazz musician Jimmy 

Dludlu and his winning of two South African Music Awards 

(RB23); 

• an amended article on Dludlu and a local jazz musician, 

Robbie Jansen (the Robbie Jansen article) in which Robbie 

Jansen  comments  unfavourably  on  the  awards,  the 

ceremony and the choice (PB10–13); 

• a  brief  on  the  Hand  of  Fatima  exhibition  (the  Hand  of 

Fatima article) which is a brief on an art collection with a 

motif that predates but has been assimilated into Islamic 

art and culture (1AB30)

• a brief on the Remembering Slavery exhibition at Iziko (the 

Slavery article) which describes the exhibition (RB31).

78] The Applicant stated that on 17 April 2006, the Applicant attended a 

editorial meeting chaired by Ms Dean. At that meeting she said that she 

wanted to capture the ‘heart and soul’ of the community.  She asked 

him to write articles on Cape Jazz. As a result, he wrote the story on 

Jimmy Dludlu, a famous Southern African jazz musician. The article 

was rejected. She accused him of plagiarism specifically referring to his 

use of an online biography of the musician. He denied the plagiarism 

and considered the use of online sources to be a ‘style issue’. He said 

that she could have sent it back for a rewrite but instead it was rejected 

– it was ‘a sign that the boerevolk were right and he was wrong’ and 

that he was ‘not to bring the struggle into the newsroom’. The reason 

22



for its rejection, he stated in his evidence in chief, was that it was a 

story about a black artist and accordingly not suitable for inclusion in a 

newspaper targeting the coloured community.

79] When it  was  also  put  to  him  under  cross-examination  that  he  had 

himself  described  the  Dludlu  article  as  a  ‘vapid  piece  hastily  put 

together from music industry bumph and promo material’ (1AB52), he 

conceded that it was not ready for publication but continued to insist 

that the real reason for the refusal of the article was the fact that it was 

about an African jazz musician and the target audience was a coloured 

community. It was put to him that editor had difficulties with the posting 

of  the  content  as  original.  His  response  was  that  the  quotes  were 

clearly  attributed  but  conceded  that  she  had  a  problem with  online 

journalism and that it was her prerogative as editor to make this call. 

Referring to the article at RB 23 and the portions deleted, he conceded 

that her concerns were one of the reasons for her rejection but insisted 

that the true reason was the subject matter and the fact that she had a 

‘psychological problem’ with the complexion of Jimmy Dludlu. 

80] Ms Dean testified that when she read the Jimmy Dludlu article  she 

became aware of the change in style midway through the article. She 

did  an  Internet  search on a  piece of  the  text  and that  revealed an 

Internet document from which a large piece of the Applicant’s article 

had been drawn. She made the pencil  markings on the copy of the 

article (RB23). They marked off the chunks of the text that had been 

drawn from the Internet. She had originally marked them off in order to 

see if she could excise them and still run with the article but excision 

took too much out of the article. She said that it was unacceptable to 

publish ‘cut and paste’ content in the absence of a clear attribution that 

it is the work of another. She denied that her decision to run with the 

article had anything to do with the fact that the article was about a black 

African and that this did not fit the profile of the readers of the People’s 

Post.

23



81] The Applicant  testified that  he then rewrote  the  article  (RB37)  after 

speaking to Robbie Jansen, a local jazz musician (PB10–13). Robbie 

Jansen was, he said, within the ‘target market’, and that the article was 

‘spiked’.  The Applicant  said  that  Ms Dean wanted  Robbie  Jansen’s 

telephone number to check whether he stood by the statement in his 

interview. He refused to give her the number. In the interview with the 

Applicant, Robbie Jansen makes disparaging remarks in respect of the 

music  industry  and  its  award  to  Jimmy  Dludlu.  Under  cross-

examination, he conceded that although the article suggested that he 

had interviewed Robbie Jansen at his home, he had in fact conducted 

the interview over the telephone – this was not misleading, he said, it  

was a ‘journalistic conceit’. 

82] Ms Dean said in her evidence that after reading the article she met with 

the Applicant to discuss it. She told him that she was concerned that Mr 

Jansen was making disparaging remarks in respect of an industry in 

which he earned his living, that the Applicant had ‘encouraged’ him to 

make the statement and that his producer had told him not to give an 

interview. She requested Mr Jansen’s telephone number to check the 

facts.  He  took  great  exception  to  this  and  refused  to  give  her  the 

number. 

83] She said that after telling him that she wanted to check the facts he 

started shouting and swearing. He became very agitated and said that 

he would not write a ‘f…ing word for the f…ing newspaper again’. He 

walked out and went to his desk shouting ‘profanities’. Later that day he 

told her that he could put her in touch with Robbie Jansen’s pastor but 

would  not  give  her  Robbie  Jansen’s  number  to  phone  him directly. 

Because  of  his  behaviour,  which  she  reported  to  Mr  Taljaard,  Mr 

Taljaard called a meeting for the next day. 

The meeting on 30 May

84] Mr Taljaard, Ms Dean, Mr Warren Charles (HR Divisional Head) and 

24



the Applicant attended the meeting. 

The Applicant’s evidence was that he was called to what he considered 

to be an ‘evaluation meeting’, which he understood to be a meeting in 

which  he  could  raise  problems  he  had  encountered  in  the  second 

production cycle. His preparatory notes are at 1AB27–29. Those notes 

record concerns about copy coming in after deadline, proofing, subbing 

and editorial  directives.  He recognised that  the  newspaper  was  still 

getting to grips with  its uniqueness but the ‘peoples aspirations and 

expectation’ were that the newspaper deliver ‘something special’. He 

then deals briefly with the Jimmy Dludlu and Robbie Jansen stories and 

their rejection. The handwritten notes refer to the need for direction, 

production meetings and clarity on the production process.

85] The Applicant said that Warren Charles and Mr Taljaard immediately 

put him in the ‘hot seat’ and played ‘games of intimidation’ with him. 

They purported to evaluate his performance and said that they were 

not  happy with  him.  His  layout  expertise  was  questioned – he was 

referred  to  a  page  that  was  not  professionally  laid  out  (RB29).  He 

explained that this was an isolated incident and that the page was not 

ready and would not have been submitted for publication. 

86] He complained about working overtime on the previous Friday, which 

meant that he had to work on Shabbat. Mr Charles asked him how he 

could attend a jazz evening on Shabbat insinuating that he was not a 

Jew because  a  Jew would  not  go  to  a  nightclub  on  Shabbat.  The 

Applicant  stated  that  Mr  Charles  had  no  right  to  criticise  how  he 

observed his Shabbat. The Shabbat was his private time and what he 

did in his private time was no business of the employer. He took great 

exception to the fact that Mr Charles challenged his Jewishness. 

87] In response to a question whether he ever advised the Respondent 

that he was Jewish he said that the Respondent had not been told but 

the Respondent could not assume everyone was of the same religion. 

25



The  Applicant  assumed  that  they  knew  that  he  was  Jewish.  He 

conceded that he should have objected and that it might have lead to a 

‘better outcome’. The issue of his Jewishness only came up during the 

meeting on 30 May 2009. He went on to say that it was no secret that 

he was a Jew. The Respondent, he said, failed to take steps to find out 

the religious affiliations of their employees.

88] He  raised  the  issue  of  the  two  articles  at  the  evaluation  meeting. 

Warren Charles became offensive suggesting that he did not know the 

communities and Grassy Park in particular.

89] Under cross-examination, he conceded that his notes for the evaluation 

meeting (1AB27–8) included all the issues that he wished to raise at 

the  meeting  on  30 May  2009.  He  conceded  that  they  were  the 

important issues. When asked why there was no reference to racial 

profiling or anything in respect of Judaism, he responded that the racial 

profiling was linked to the rejection of his articles, which was raised in 

the report  and that  the excessive  hours were  linked to  the issue of 

Judaism. He said it was not necessary to develop these points in his 

notes. 

90] He said that during the meeting he was abused by Mr Sedrick Taljaard 

and told that ‘ons het jou geld gegee – we now want  our pound of 

flesh’.  This  he  said  was  a  reference  to  Shakespeare’s  play  The 

Merchant of Venice and that the anti-Semitic inference was clear. The 

applicant claimed that during the meeting Mr Charles told him that he 

had been a member of the Umkhonto Isizwe, which applicant believed 

was told to him in order to intimidate him. The Applicant responded that 

he had contacts with the ‘Kiblah’, a reference it seems to a local militant 

Muslim group.

91] He denied that he lost his temper in the meeting but did concede that 

he was ‘not toeing the line’. He said that very cruel and hurtful things 

were said to him and that  he could not comprehend the amount  of 

26



abuse thrown at him. They ‘ganged up against him’. He conceded that 

he might have responded to them by saying “jou ma se ...”.

92] Ms Dean’s testimony was that after  the Applicant  had sworn at  her 

when  she  had  refused  to  publish  the  Robbie  Jansen  article,  she 

telephoned Mr Taljaard and informed him of what had occurred and 

asked his advice. He said that it was necessary to meet with human 

resources to deal with the matter and a meeting was arranged with the 

Applicant the next day, namely 30 May. 

93] According  to  Ms  Dean,  the  meeting  took  place  in  her  office.  The 

Applicant was questioned on his experience given the concerns arising 

from the layout and the two articles. His conduct the day before was 

also  raised  particularly  its  inappropriateness  and  the  use  of  foul 

language  before  other  members  of  staff.  In  the  course  of  the 

discussion, the meeting became chaotic. It was an emotionally charged 

atmosphere with the Applicant becoming very agitated. She said that 

the Applicant did not handle the matter professionally. At the end of the 

meeting,  they agreed  that  he  would  be  paid  for  the  balance  of  his 

contract and that he should not come back to work. 

94] She  was  asked  if  Warren  Charles  had  made  offensive  remarks 

concerning the Applicant’s religion. Her response was that the meeting 

was chaotic, a lot was said but she cannot recall everything that was 

said and could not recall  that.  It  was put to her that the Applicant’s 

version was that he was physically removed. She said he was not – he 

left voluntarily accompanied by Mr Taljaard and Mr Charles to his desk 

and then escorted out of the building. There was no physical removal. 

95] Later that night, the Applicant phoned her and apologised. He said that 

it was not because of Ms Dean that he got so angry but that “white 

dominee”, which she assumed was Mr Taljaard. He said that he did not 

want her to view him poorly. 

27



Credibility of the witnesses

96] The Applicant  was  not  a  credible  witness.  He was  hyperbolical.  He 

claimed that  he was required to  work  ‘every Tuesday morning from 

5am to 7:30am’ when he only worked it once and only asked to work it 

on another occasion. He claimed that the copy of the contract filed in 

the Respondent’s documents was a ‘fraud’ even though he relied on 

certain of its provisions and he admitted that it was his signature on the 

last page.

97] He made unfounded and offensive  statements  about  his  colleagues 

accusing them of being ‘cram college’ journalists’ and his editor of not 

being equal to the job. He claimed that she had asked him to help her 

‘fake  it  as  an  editor  in  the  know’.  He  said  that  she was  appointed 

because  she  fitted  the  racial,  linguistic  and  religious  profile  of  the 

owners and managers of the Respondent namely that she was white,  

Afrikaans and a member of the NGK. When it was put to him that her 

father was Italian and her religion Catholic, he could not deny it nor 

proffer any evidence to the contrary other than claiming that she had 

led him to believe that she was Afrikaans. He made absurd claims that 

he was a ‘coloured’. He was argumentative under cross-examination 

and contradicted himself.

98] His  evidence  is  unreliable  because  he  is  engaged  in  a  campaign 

against the Respondent for its support of apartheid and its refusal to 

apologise  for  doing  so  before  the  Truth  and  Reconciliation 

Commission.  That  is  clear  from  his  pleadings,  the  documents  he 

compiled,  the  evidence  he  gave  and  the  emotion  with  which  he 

displayed  in  conducting  his  case.  This  is  what  drove  him  and  the 

evidence of his personal engagement with the Respondent was shaped 

to advance this campaign. His evidence was tendentious. 

99] The evidence of  Ms Dean on the other  hand was  to  the point  and 

measured.  She  gave  a  good  impression.  She  knew what  she  was 

28



talking  about  and  clearly  explained  the  manner  in  which  the 

Respondent  conducted  its  newspaper  business.  Her  evidence  in 

respect  of  the  Respondent  was  consistent  with  the  common cause 

facts. Her version is to be preferred in any conflict with the Applicant’s 

version.

Was the Applicant treated differently because of his political views

100] Fundamental  to  the  first  leg  of  the  Applicant’s  case  is  that  the 

employment  policy  and  practice  of  racial  profiling  led  to  his  being 

harassed, his articles being rejected and the termination of his contract 

because of his religious and political views.

Harassment for his religious and political views

101] The  harassment  claims  take  several  forms.  They  are  set  out  in 

paragraph 4.4.3 of his statement of claim. I deal with each individually.

102] ‘Making an appointment with Applicant at 4am in the morning’.  In his 

own  evidence,  the  Applicant  states  that  he  was  required  to  be  the 

responsible  person  ‘as  a  member  of  production’  to  monitor  the 

despatch of the first edition on 23 May 2006. When cross-examined 

over  the  description  of  this  task  as  an  ‘appointment’,  he 

argumentatively  avoided  answering  the  question  by  telling 

Mr Kahanovitz  to  ‘call  it  what  you  want’.  It  is  clear  that  the  early 

morning  task  was  associated  with  the  first  publication  of  the  new 

edition.  His  description  of  it  in  his  statement  of  claim  as  being  an 

‘appointment’ was to give it the colour of harassment when the more 

probable reason for the early morning task was to oversee the smooth 

running of the launch of the new edition.

103] ‘Requiring  Applicant  to  distribute  newspapers  every  Tuesday  

morning...’.  In his evidence, the Applicant conceded that he was only 

called upon to do so on 23 and 30 May and that he only did so once, 

29



namely the distribution of the first publication on 23 May 2006. He had 

been  in  the  Respondent’s  employ  for  7 weeks  before  23  May  and 

accordingly the claim that he was required to ‘distribute newspapers 

every Tuesday morning’ is a gross exaggeration. When it was put to 

him that he did not distribute newspapers every Tuesday, he shifted his 

ground and claimed that the Respondent had the right to require him to 

do so. But not only did he not work every Tuesday morning distributing 

papers,  it  is  clear  from  the  email  correspondence  and  Ms  Dean’s 

evidence that the participation in distribution on 23 May and 30 May 

was voluntary and limited the launch of the new edition. Distribution 

was  done  by  a  separate  company.  Not  only  is  her  evidence to  be 

preferred, the inherent probabilities are that he was not being singled 

out – all staff were asked or, on his version, ‘required’ to assist in the 

launch.

104] Requiring  the  applicant  to  work  14-hour  days. In  his  evidence,  he 

states  that  he  was  only  required  to  work  14-hour  days  on  four 

occasions. Each of these occasions was associated with the first two 

publications of the new edition. It was common cause that there were 

teething  problems with  the  introduction  of  the  new edition  and  that 

these  14-hour  days  took  place  in  the  2  weeks  of  the  first  two 

publications.  Indeed,  the  Applicant  in  his  notes  for  the  evaluation 

meeting  raises  the  problems  of  the  second  production  cycle  in 

particular the late submission of copy leading to subbing to be done 

late Friday and over the weekend – 1AB27. Ms Dean’s evidence was to 

the effect that there were ‘horrendous’ problems with the system in the 

first week’. She had to change deadlines and that affected the hours of 

work. The probabilities are overwhelmingly that the applicant worked or 

was required to work hours in excess of normal working hours because 

of the exigencies of the first two production cycles of the new edition 

and not because he was the object of harassment.

105] The invitation to resign. In his statement of claim and his evidence, the 

applicant alleges that Mr Taljaard harassed him by stating that if  he 

30



was dissatisfied with his working hours he should ‘attend the terminus 

and go home’ – PB5 at 4.4.3.3. Mr Taljaard did not give evidence and 

accordingly the Applicant’s evidence that he said this stands though it  

is not clear quite when this was said and in what context. It is also not  

clear  quite  what  the  statement  meant  but  I  assume that  it  was  an 

invitation to resign. An invitation to resign may or may not constitute 

harassment – it depends on the circumstances. 

106] The invitation to resign in this case is inextricably linked to its cause 

namely  the  applicant’s  dissatisfaction  with  his  working  hours.  Given 

that I have found that the requirement to work those hours is not based 

on discriminatory grounds, an invitation to resign does not necessarily 

constitute  harassment  for  political  or  religious  beliefs.  The  more 

probable inference is that Mr Taljaard made the statement in response 

to the applicant’s objection to his working hours – hours that had made 

demands  on  him  as  a  result  of  the  problems  experienced  in  the 

production cycle of the launch of the new edition.

107] It  follows  that  the  applicant  has  failed  to  prove  that  the  conduct 

complained of in paragraph 4.4.3 of his Statement of Claim constitutes 

harassment or that such conduct is based on the alleged grounds of 

discrimination.

The rejection of his articles because of his political and religious views

108] In  his  statement  of  claim  the  applicant  alleges  that  he  was 

discriminated  against  for  his  religious  and  political  views  and  in 

particular  that  the  respondent  ‘failed  to  accept  a  number  of  the 

applicant’s articles’ because of its racial profiling policies – PB4-5 at 4.3 

and 4.5.

109] There are four articles that he claims to have been rejected. The first is 

the Jimmy Dludlu article, the second is the Robbie Jansen article, the 

third and fourth are the Slavery and the Hand of Fatima articles. Not 

31



much  was  said  about  the  last  two  other  than  as  proof  of  the 

discriminatory  attitudes  of  the  Respondent  in  general.  The  critical 

articles for the purposes of the Applicant’s case are the first two.

110]  The Jimmy Dludlu article. The applicant claims that this article was 

rejected  because  of  the  respondent’s  policy  and  practice  of  racial 

profiling, namely that the article was about an African jazz musician in a 

newspaper that targeted a ‘coloured’ constituency’. Assuming that the 

Applicant demonstrated the existence of such a policy and practice and 

that  it  manifested  itself  in  content  choices,  the  Applicant  has 

nevertheless failed to demonstrate that this policy and practice led to 

the  rejection  of  his  article.  By  his  own  admission,  he  regarded  the 

article  to  be a ‘vapid piece hastily  put  together  from music industry 

bumph and promo material’ (1AB52). Ms Dean confirms this and after 

trying to rescue the article decides that it is not fit for print because it 

was unacceptable to publish ‘cut and paste’ content without attribution 

that it is the work of another. 

111] The applicant did not contest that it was her prerogative to decide this 

issue,  which  he  described as  ‘stylistic’.  He insisted  though  that  the 

reason for the rejection was that she had a ‘psychological problem with 

the complexion of Jimmy Dludlu’. Although conceding that the article 

was not  ready for  publication,  he insisted that  she should not  have 

rejected it but referred it back to him for reworking. But that is precisely 

what the Applicant says what happened. He reworked the article but in 

the context of an interview with Robbie Jansen.

112] The more probable reason for the rejection given his own testimony is 

that it was not ready for publication and that it was full of ‘bumph and 

promo material’, which was not acceptable to Ms Dean, exercising an 

editorial  prerogative  recognised by the Applicant.  It  follows  that  this 

rejection was not based on the Respondent’s alleged racial  profiling 

policies and practices but on the editorial assessment of the article on 

grounds of  attribution and style  – an assessment that  the applicant 

32



himself shared.

113] The Robbie Jansen article. The applicant stated that he reworked the 

Dudlu article in order to fit it into the ‘target market’. That article was 

also rejected. The applicant claims that this was because of the racial 

profiling policies and practices of the Respondent. But on its own terms 

the rejection cannot amount to racial profiling for the very reason that it 

was an article about a jazz musician who fell within the alleged racial 

profile of the target market.

114] Ms Dean testifies that she rejected the article because the applicant 

had encouraged Mr Jansen to give an interview, which Mr Jansen’s 

producer  had  advised  him  not  to  give  and  because  that  interview 

contained disparaging remarks made by Mr Jansen about an industry 

in which he earned his living. She requested Mr Jansen’s telephone 

number  to  check  the  facts.  The  Applicant  refused  to  give  her  the 

telephone number at  the time. The salient  facts  are common cause 

although the reasons for doing so are not. The probabilities are that Ms 

Dean did not reject the article but wanted to check it before passing it 

for publication. Even if she did reject the article, the probabilities are 

that the rejection was based on the reasons advanced by Ms Dean.

115] Accordingly, the rejection of the articles did not amount to differential 

treatment based on political  and religious beliefs  and practices. The 

articles were rejected for legitimate editorial reasons.

Termination of his contract on grounds of his political and religious  

beliefs

116] In his statement of claim, the applicant alleges that he was dismissed 

and  his  fixed  term  contract  was  not  renewed,  despite  a  legitimate 

expectation of renewal, because of his political, cultural and religious 

views – PB5 &6.

33



117] It is unclear from the applicant’s case and his evidence whether he was 

dismissed on 30 May 2006 because, on the one hand, he claims that 

he was dismissed on that day and on the other states that he had a 

legitimate expectation of renewal at the expiry of his contract on 30 

June 2006. It is common cause that he was paid his salary up to 30 

June.

118] It is unnecessary to decide whether he was dismissed or whether his 

contract was not renewed because the nub of the applicant’s case was 

that his contract was terminated (either by way of dismissal or a refusal 

to renew) because of his religious and political beliefs. Ms Dean in her 

evidence  states  that  after  the  meeting,  the  applicant  agreed  not  to 

return to work on the basis that he would be paid out the balance of his  

contract. This she said was put in writing but the document had been 

mislaid  and  was  not  available.  Mr  Kahanovitz  stated  that  the 

Respondent,  accordingly,  would  not  be  relying  on  the  written 

agreement.

119] As a matter of general credibility, I find Ms Dean’s evidence on what 

transpired at and after the meeting on 30 May to be preferred over that 

tendered by the Applicant. What also should be taken into account is 

the claim for the balance of the contract in his letter of demand and his 

receipt of the amount ‘in full and final settlement’. But even assuming 

that  the  Applicant  was  dismissed  and  assuming  that  he  had  a 

legitimate  expectation  of  renewal  and  that  his  contract  was  not 

renewed, the more probable reasons for the dismissal or the refusal to 

renew were his poor work performance, his conduct in his meeting with 

Ms Dean on 29 May when his Robbie Jansen article was questioned, 

his conduct in the newsroom thereafter, and his conduct in the meeting 

on 30 May with Mr Taljaard, Mr Charles and Ms Dean. 

120] The applicant denies that he was angry and acted emotionally in the 

meeting.  Ms  Dean  states  that  he  became  very  agitated  and  acted 

unprofessionally. Her evidence is to be preferred on general credibility 

34



grounds  and  the  fact  the  applicant,  himself,  stated  that  he  was 

provoked and that he had responded using grossly insulting language 

in the course of the meeting.

Was the applicant treated differently for his religious views and 
practices?

121] The  applicant  alleges  in  his  statement  of  claim  that  his  religious 

harassment took the form of being forced to work 7-day weeks, which 

prevented him from observing the ‘Jewish cultural expression such as 

Shabbat’,  and that  Mr Charles made offensive  remark regarding the 

Applicant’s observance of the Sabbath – PB5 at 4.4.1 and 4.4.4.

Being required to work on the Sabbath

122] In his evidence, the Applicant states that he had no religious or cultural 

objection to working on the Saturday part of the Jewish Shabbat. His 

complaint was being required to work on Friday evening – the Jewish 

Shabbat commencing at 6pm. Accordingly, on its own terms his claim 

that the 7-day week trenched on his right to observe the Shabbat on 

Friday evenings is groundless. In any event,  there was no evidence 

that he had to work 7 days in the 6 weeks prior to the launch of the new 

edition.  It  was  common  cause  that,  because  of  the  problems 

associated with the first publication of the new edition, work was done 

on  the  Saturday and  the  Sunday before  the  publication  on  23 May 

2006.

123] In his testimony, he claims that on the Friday before the first publication 

of the new edition, the deadlines for content were extended because of 

the problems associated with the production cycle. This meant that he 

had to work after sunset that day. The same thing occurred on the next 

Friday.  Because  the  Respondent  did  not  have  a  policy  for 

accommodating religious minorities, the Applicant argued that he was 

required  to  work  in  breach  of  his  religious  and  cultural  beliefs  and 

35



practices. 

124] It  is common cause that the Respondent does not have a policy on 

accommodating religious minorities.  But even if  the Respondent had 

such a policy, it could only be applied if the employee declared his or 

her  religious  affiliation.  In  the  absence  of  a  policy,  it  could  only 

constitute  discrimination  if  as  a  matter  of  practice  the  employer, 

knowing of the employee’s religious affiliation, nevertheless prevented 

the  employee  from  observing  the  employee’s  religious  beliefs  and 

practices. The critical issue in this case is not the existence of such a 

policy  or  practice  but  whether  or  not  the  Respondent  knew  of  the 

Applicant’s religious beliefs and practices when it required him to work 

on the two Friday evenings because of the problems associated with 

production of the new edition.

125] In his testimony, he states that he did not advise the Respondent that 

he was a Jew (it was their responsibility to find out) but he did not hide 

the fact that he was a Jew. He said that it was common knowledge that 

he was a Jew but conceded that he ought to have objected on the 

Friday evenings when he was required to work into the Shabbat. Ms 

Dean states that she did not know that he was Jewish until the meeting 

of 30 May and was quite surprised to find this out as she said he never 

objected to working on the two Fridays. Under cross-examination, she 

was  asked  if  the  hours  of  work  were  Christian-oriented  and  her 

response was that her approach would have been to take account of 

other  religions  in  requiring  work.  When  it  was  put  to  her  by  the 

Applicant that he had to ‘fall in line’, she stated that he had never told 

her  that  he was  Jewish  nor  expressed any objection to  working on 

Friday evenings.

126] Ms  Dean’s  version  is  to  be  preferred.  He  gave  no  independent 

evidence of the fact that Respondent knew that he was Jewish. This is 

supported  by  the  Applicant’s  own  statement  that  he  should  have 

objected.  The  Applicant  has  failed  to  establish  on  the  balance  of 

36



probabilities  that  the  Respondent  knew  of  the  Applicant’s  religious 

affiliation and that it required him to work on the Friday in breach of his 

religious beliefs and practices.

The offensive remarks

127] Offensive remarks do constitute a form of harassment. The applicant 

gave evidence to the effect that Mr Charles doubted that the Applicant 

was a Jew and questioned his religious commitment to observing the 

Shabbat.  From his  own evidence and  the  cross  examination  of  Ms 

Dean, it is clear that the Applicant went to night clubs on Friday nights  

and on one occasion used a company car to do so. 

128] The Applicant insists that it his prerogative to decide how to observe 

the  Shabbat.  Without  deciding  whether  an  employer  is  obliged  to 

accommodate an employee’s observance of a religious practice even if 

the employee does not himself observe it in the manner contemplated 

by the religion, an employer may surely raise a question over whether 

the  commitment  to  observe  a  religious practice  is  genuine.  Without 

deciding whether the Applicant’s observance of the Shabbat on Friday 

nights is in accordance with his religious and cultural practice, it is not 

offensive  for  the  Respondent  to  enquire  into  the  manner  and 

justification of his observance of the practice, particularly in a context 

where  the  Applicant  does  not  regard  working  on  the  rest  of  the 

Shabbat, namely on Saturday. It is not a simple matter of employee 

choice. Accommodation of religious minorities may require operational 

changes, which may affect the hours of work of other workers. Such 

changes are only justifiable if the employee’s observance of his religion 

is  genuine  and  in  line  with  religious  practice.  Accordingly,  doubt 

expressed as to the employee’s religious commitment may be hurtful 

but does not on that ground alone constitute harassment.

37



Costs

129] In determining whether to award costs, I have to take into account both 

law and fairness. As a matter of law, costs normally follow the result. 

As a matter of fairness, the Labour Court has generally been reluctant 

to order costs against an individual employee. In this case, however, 

fairness requires that  the Applicant  pay the Respondent’s costs.  He 

has engaged in egregious attacks on his colleagues, in particular his 

editor, without any factual basis. He has filed volumes of irrelevant and 

unnecessary  material,  which  he  did  not  use.  He  has  used  court 

processes to pursue his campaign against the Respondent.

Order

130] The Applicant’s claim is dismissed with costs, costs to include the costs 

of counsel.

_______________

 

CHEADLE, AJ

Date of Hearing : 4-6 November 2009 & 20–21 January 2010 

Date of Judgment : 4 May 2010 

Appearances

38



For the Applicant : David Robert Lewis (in person)

For the Respondent : Adv C S Kahanovitz SC

Instructed by : Maserumule Inc Attorneys

39


	Introduction
	A brief chronological context
	Procedural history
	Outline of the law
	Discrimination
	Employment policy or practice
	Against the employee
	Unfairness

	Summary of the evidence
	Applicant’s engagement and contract
	7-day weeks and 14-hour days
	Respondent’s policies on racial profiling
	Rejection of Applicant’s articles
	The meeting on 30 May

	Credibility of the witnesses
	Was the Applicant treated differently because of his political views
	Harassment for his religious and political views
	The rejection of his articles because of his political and religious views
	Termination of his contract on grounds of his political and religious beliefs

	Was the applicant treated differently for his religious views and practices?
	Being required to work on the Sabbath
	The offensive remarks

	Costs
	Order

