
REPUBLIC OF SOUTH AFRICA 

 

 
 

IN THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA 
GAUTENG LOCAL DIVISION, JOHANNESBURG 

CASE NO: 30069/12 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In the matter between: 
 
 
MILENKOVIC BRANKO           Plaintiff 
 
 
And 
 
 
QITHI MOFFAT                   First Defendant 
 
BOXING SOUTH AFRICA             Second Defendant 
______________________________________________________________  
 

J U D G M E N T 
______________________________________________________________ 

 
 
VICTOR, J: 

 

 

(1) REPORTABLE: YES  

(2) OF INTEREST TO OTHER JUDGES: YES 

(3) REVISED.  
 

         ……………………..  ………………………... 

                   DATE           SIGNATURE 



 2 

[1]  The plaintiff who is a boxing promoter sues the first defendant, Mr Moffat 

Qithi who is the Chief Executive Officer of Boxing South Africa, the second 

defendant.  Boxing South Africa is the umbrella body constituted by 

statute, the South African Boxing Act No.11 of 2001 (“the act”) together 

with the regulations to control the sport of boxing in South Africa. The 

plaintiff is a licensee to Boxing South Africa in his capacity as promoter. 

Boxers are also licensed to Boxing South Africa for purposes of health 

protection and other positive features.  There are more stringent tests and 

constraints for female boxers and medical issues are treated very 

seriously. 

 

[2]  Sadly the context of this dispute arises out of the failure by Ms Noni Tenge 

of South Africa to defend her world boxing title. She is the first 

International Boxing Federation (IBF) world champion woman boxer from 

South Africa and indeed the continent of Africa. It is against this 

background that the plaintiff claims that Mr Qithi gave interviews to the 

City Press and Daily Dispatch newspapers wherein he defamed the 

plaintiff for the failure by Ms Noni Tenge to defend her world title.  

 

[3]  On 22 July 2012 Mr Qithi made statements concerning the plaintiff to a 

journalist known as Mr Junior Motsei of the City Press newspaper. 

 



 3 

[4]  The plaintiff claims that the statements were made by Mr Qithi acting 

within the course and scope of his employment with Boxing South Africa. 

 

[5]      The statement is as follows: 

 

“Top promoter Branco ‘Baby’ Milenkovic is to blame for Noni Tenge being 
stripped of her International Boxing Federation ‘IBF’ welter weight crown 
… Qithi said that promoter should look in the mirror to see the man who 
caused Africa’s most distinguished female pugilist her title … A promoter 
is responsible for digging deep in his pocket and putting up a world title 
fight without blaming anyone for the repercussions.” 

 

It was undisputed that the article was read by members of the boxing     

industry, by boxing promoters and boxers and the public at large.   

 

[6]  The second claim is that on 13 July 2012 Mr Qithi made the defamatory 

statement to one Mr Monwabisi Jimlonga, a journalist employed by the 

Daily Dispatch newspaper knowing that the article would be published by 

it.  

 

“It is clear in this case that there is a breach of contract as Noni has not 

fought since July last year.”   

 

It is also undisputed that Mr Qithi was acting within the course and scope 

of his duty as the Chief Executive Officer of Boxing in South Africa.  

 



 4 

 

[7] The said articles were published in the City Press and Daily Dispatch 

which have a readership of hundreds of thousands of readers. The  parties 

had agreed the extent of the publication.   

 

[8]  The plaintiff contends that the words were wrongful and defamatory of him 

per se and/or they imputed and were intended and were understood by 

readers of the statements to mean that the plaintiff had no concern for the 

interests of boxers promoted by him, is only concerned for his own 

interests, is unethical, is unprofessional and does not honour his 

contractual obligations. The statements were made with the intention of 

defaming the plaintiff and injuring his good name.  Each claim is for R2 

million. 

 

[9]  There were initially special pleas of non-joinder of the relevant 

newspapers and journalists but these were abandoned. The import of the 

plea is simply that the discussions were had. They were relevant to issues 

raised in the questions posed to Mr Qithi. 

 

[10]  In the plea Mr Quithi admits making statements to Mr Junior Motsei of City 

Press in respect of claim A and to Mr Monwabsisi Jimlongo of the Daily 

Dispatch in respect of claim B. The special plea of non joinder of the 

journalists and newspapers was not pursued before me. On the merits the 



 5 

recognized defences  were that the statements were factual in nature and 

the content was true and correct, relevant to the question posed, not 

inspired by malice, not intended to defame, were fair and reasonable, a 

matter of public interest, for the public benefit and were not wrongful or 

defamatory.  The defendant also pleaded that the comments were 

permissible as a constitutionally entrenched right to freedom of 

expression.  

 

  Plaintiff’s reputation in the sport of Boxing 

[11]  The plaintiff contends that his good name and reputation was impaired. He 

also testified how the articles had a devastating effect as he had dedicated 

his entire career to the promotion of boxing. 

 

[12]  The plaintiff testified that as a boxing promoter in the industry much turns 

on one’s image and reputation.  In particular negotiations and dealings are 

done verbally and many telephonically.  Once there is a commitment that 

you are going to pay someone a certain amount of money you cannot 

change that. The boxing world is very small and reputation is everything. 

Word spreads very quickly and the world has become a global village. If a 

promoter breaches a contract or is dishonest or dishonourable one’s 

image is tarnished as it gets around the world in a question of minutes. 

 



 6 

[13]  The plaintiff has been a boxing promoter for 15 years and has contributed 

significantly to the sport.  He has won many accolades.  He has 

promoted four legitimate World Championships with the IBF. He is the 

only promoter on the Continent of Africa who has had no less than five 

IBF world champions. He has put South Africa on the boxing map. 

 

[14] The plaintiff referred to a chronology of his career as a boxing 

promoter. He took the court through the bundle of documents 

confirming all the accolades that he had received over the decades. 

All this was undisputed. Briefly the following accolades were 

bestowed on him: IBF promoter of the year at Carnival City in 2010 

and 2011, the South African Government was honoured in 2011 by 

the IBF for its role in boxing. A photograph has a caption  “South 

Africa honoured in Las Vegas, promoter of the year award.” 

 

[15] The plaintiff is placed at the same level as the famous Mr Don King in 

the boxing world. The plaintiff was a promoter of the South Africans 

who boxed at international level: Hawk Makupela, Vusi Malinga, 

Moruti Mthalane, Simpiwe Nongqayi, Jeffrey Mathebula, Isaac 

Hlatshwayo, Malcolm Klaasen, Evans Mabamba, Moruti Mthalane, 

Takalani Ndlovu, Zolani Tete and Vusi Malinga. The plaintiff’s 

promotion company Branco Sports Productions was inducted into the 

International Hall of Fame in 2005. He has been recognised for his 



 7 

role in South Africa. The Minister of Sport awarded him a Life Time 

Achievement Award. He was sought after by the boxing fraternity of 

Tanzania. He supports charities such as a home for children born with 

HIV on the West Rand.  He is involved in the development and 

upgrading of boxing projects in Alexandra, Soweto and Ekurhuleni. 

The plaintiff has received an accolade from the Tanzania Professional 

Boxing Commission. He was described by them as the real son of Africa 

and there was a show of gratitude on behalf of the country about his 

achievements in Tanzania. 

  

[16] It is abundantly clear to me that the plaintiff enjoyed an unblemished 

and positive reputation in the sport of boxing.  Up until 2010 he had a 

very good relationship with Boxing South Africa and all this changed when 

Mr Qithi became the CEO. Quite clearly the repercussions have found 

themselves embedded in conflict within the boxing sport and the 

claims made by the plaintiff must therefore be assessed within the 

context of boxing nationally and internationally and also to the public 

at large.  

 

 Former IBF world champion boxer Ms Noni Tenge 

[17]  The plaintiff had promoted the world IBF title fight of Ms Noni Tenge 

of East London at his own expense at a cost of almost R1million. In 

South Africa a promoter does not get a percentage of the boxer’s 



 8 

purse. A promoter’s income is derived from sources such TV 

coverage and the like. There is also an agreement in place between a 

boxer and promoter and in terms of clause 2 of the agreement the 

promoter undertakes to promote a minimum of two bouts and a maximum 

of four bouts per year.  

 

[18] Ms Tenge did not get to do her second fight or defend herself by 11 March 

2012 as required by the IBF. Much of the trial centred on this. No one 

would assist financially to promote the bout. In the past SABC had flighted 

the boxing fights and the promoters would derive their income from this 

source. Mr Qithi after becoming CEO would not allow SABC to flight the 

fight. He would no longer allow the promoters to deal directly with SABC 

and this meant that the plaintiff could not stage Ms Tenge’s second fight.  

South Africa is the only country where a promoter does not get any 

percentage of the boxer’s purse. The manager gets a percentage. In this 

case the plaintiff even had to pay her trainer/ manager’s fee. The plaintiff 

lost close to R1 million in that first fight and could not put up the money for 

the second bout without SABC sponsorship.  I find that Mr Qithi was 

instrumental in cutting off the SABC revenue stream to the plaintiff 

and he knew what the effect would be on the plaintiff and in particular 

the critical fight of Ms Noni Tenge.  

 



 9 

[19]  The most important feature in this case is that a boxer has to defend 

his/her IBF title within a certain time period and if that does not take place 

then the boxer is stripped of the World Title. 

 

[20]  Ms Noni Tenge also made very high demands as she wanted R250 000 

and the plaintiff could not put up that amount. 

  

[21]  The plaintiff sought assistance from Boxing South Africa and received a 

cold shoulder from them.  He also spoke to Mr Loyiso Mtya the Director of 

Operations at the second respondent and he was ignored.  He also spoke 

to Mr Lennox Mpulampula to ensure that Noni Tenge did her second fight 

but no one was interested. He did get some sort of response from the 

Minister of Sport Mr Balfour. Whenever he put the budget forward he was 

kept on a string, he kept reducing it until finally it became evident that no 

one was prepared to spend one cent to promote the Noni Tenge fight.  

 

[22] He received various correspondences from the IBF advising that she 

would be stripped of her title if the next fight did not take place.  He sent 

copies of these to Mr Qithi and the response was cavalier. On the 9th of 

April 2012 the plaintiff received a letter from the office of the President 

of the IBF stating that Ms Tenge had beaten the former champion Ms 

Daniella Smith in a mandatory defence of the IBF Female Welter 

Weight Title on June 11, 2011 and that her mandatory defence was 



 10 

due on or before 11 March 2012.  The leading available contender 

was Ms Cindy Serano and that she had agreed to fight Ms Tenge for 

the IBF Female Welter Weight champion. It was made very clear in 

the letter that every effort was to be made to make sure that the 

mandatory defence fight took place.   A further letter was received on 

the 2nd of May and the import of that letter was that the IBF ordered 

Ms Tenge and Ms Serrano to start negotiations for Tenge’s mandatory 

defence which was due on 9 April 2012. It would appear that the 

plaintiff then speeded up his efforts to try and obtain the necessary 

financial support for the fight. 

 

Mr Qithi’s attitude towards the plaintiff  

[23] In the light of the critical financial situation and no support from SABC 

the plaintiff wrote to Mr Qithi and Boxing South Africa and pointed out 

the dangers in Ms Tenge not being able to fight the mandatory 

defence fight and the consequences thereof.  

 

[24] On 18 June 2012 the plaintiff wrote to the defendants wherein he 

attached the letter from the IBF.   

 

“Attached letter which speaks for himself (sic) itself.  Noni’s 
mandatory defence was due on or before the 11th of March 2012.  
We were unable to get any interest from TV and for this reason we 
will have no grounds to place a bid.  This e-mail is to make you 
aware of the situation so there will be no accusations like in the 
case of Mzonke Fana who was stripped of his title.  One will recall 



 11 

11 June last year when Noni won the title; there were no TV or 
sponsors again. We have lost hundreds of thousands, but we were 
determined to make history in producing the only and first ever 
legitimate IBF Woman World Champion from the continent of 
Africa. It is sad that Noni’s achievement, which was not only 
sporting but political importance as well, is still without the support 
from National Broadcaster or potential sponsors. Regards Branco” 

 

[25] The simple answer was in my view one of disinterest.  The response 

from the first defendant was ‘thanxs Branco!!!’  Boxing South Africa 

had gone a long way in order to make sure that boxing in South Africa 

reached good heights, but here was a female boxing champion 

having to fight her mandatory defence and the response from Mr Qithi 

and the controlling body was cavalier and one of disinterest. Mr 

Qithi’s response was calculated to cause the maximum amount of 

divisiveness and spite towards the plaintiff.  This showed a 

nonchalant attitude on the part of the controlling body to something 

which was very important in the female world of boxing.   

 

[26] The consequence was that the relationship between the plaintiff and 

Mr Qithi broke down further and he formed the view that this was a 

breach of contract on the part of the plaintiff in that it was up to him to 

make sure that Ms Tenge attended to her fight which was required to 

defend her title. In cross examination he tried to avoid answering any 

question directly on his letter to the IBF after the loss of Ms Tenge’s 

title in which he claimed that if he had been informed of the situation 

he would have stepped in to save the situation. This is a deliberate 



 12 

untruth in the face of the proven requests by the plaintiff for him and 

Boxing South Africa to save the day. Mr Qithi’s evidence 

demonstrated unequivocally that he regarded the plaintiff as having 

breached his contract with Ms Tenge, that the plaintiff had to fund at 

least two fights a year from his own pocket and that a boxer should 

be compensated if there are not two fights.   

 

[27]  There is a wide range of correspondence between the parties and in 

my view it was clear that the wording that appears in the newspapers 

in question did come from the attitude and approach adopted by the 

first and second defendants in their correspondence.  I find that Mr 

Qithi’s failure to try and facilitate this very important fight was 

motivated by malice. The plaintiff had done all he could to draw their 

attention to the deteriorating and critical situation regarding Ms Tenge.  

 

[28] The words which appear in the newspaper therefore are consistent 

with the approach taken by Mr Qithi in the matter. In contradiction to 

his plea Mr Qithi in evidence claimed the journalist had quoted him 

out of context. This is yet another fabrication. Mr Qithi claims that if 

he had seen the second article he would have disputed the words 

used. Well he had not done so right up to the time of lodging the plea, 

at the pre trial conferences and did so for the first time during his own 

cross examination. If he had seen the article he would have told the 



 13 

journalist it was not what he said. In particular one sees in the articles 

in question the words that the plaintiff is to blame for Ms Tenge being 

stripped of her IBF World Welter Weight crown and in addition in 

relation to claim B it is clear in this case that there is a breach of 

contract as Noni has not fought since June last year. 

 

[29] The version particularly in relation to the breach of contract clearly 

emanates from the writing and the correspondence which I have 

referred to as being too numerous to list in this judgement and to me,  

it is clear that the approach as reflected in the newspaper is the  

approach of Mr Qithi in this matter. 

 

[30] Both parties testified at great length, every single issue was 

traversed.  I permitted an intensive ventilation of the issues that may 

not have been immediately and directly relevant in the hope that once 

the difficulties had been aired the parties would have found some 

rapprochement but that failed to materialise.  

 

[31] In my view Mr Qithi deliberately set out to injure the reputation of the 

plaintiff.  Mr Qithi was not justified in doing so having regard to all the 

facts in this case. The sting in the publications was untrue and 

calculated to defame the plaintiff. Mr Qithi’s attempts to obfuscate the 

central issues by never answering any question directly dragged the 



 14 

trial out. He could not explain why he had lied to the IBF in his letter 

after Ms Tenge was stripped of her title. He could not explain in any 

logical and credible way why he had formed his own promotions 

company (although it had not yet commenced trading) nor could he 

explain why he was party to a scheme where a private company was 

going to take over the promoter’s work and pay over 20% to Boxing 

South Africa when promoter’s only paid over 15%. He could not 

explain why he had not disclosed his previous criminal conviction 

when applying for the job of CEO of Boxing South Africa. No 

explanation was forthcoming about his dismissal from the Walter 

Sisulu University for misconduct from his employment. The first 

defendant testified and it was very difficult to find consistency in his 

version of events.  No question was answered directly and in my view 

the defensive approach adopted by the first defendant lacked clarity, 

lacked frankness and no insight were shown into the importance of 

the role of the second defendant in trying to save that fight in 

question. 

 

[32] The defence suggested that the statements were factual in nature, 

true and correct, relevant to the questions posed, not inspired by 

malice, not intended to defame, fair and reasonable are rejected.  In 

my view the comments were not fair and reasonable in the 

circumstances.  The statements in the way that they were made were 



 15 

inspired by malice. Mr Qithi has not been able to demonstrate that the 

words published in the article were true and for the public benefit  

 

[33] As to whether the words were defamatory it is necessary to consider 

the following elements in  Khumalo and Others v Holomisa 2002 (5)SA 

401 (CC) 3   this court stated that the elements of defamation are '(a) the 

wrongful    and (b) intentional (c) publication of (d) a defamatory statement 

(e) concerning the plaintiff'. Once the element of wrongfulness has been 

established the statements are presumed wrongful and intentional. As 

stated Brand  AJ in Le Roux v Dey 2011 (3) SA 274 (CC) it becomes 

necessary for the defendant to raise defences that excludes 

wrongfulness and intent 

 

 
 

[34] In Modiri v Minister of Safety and Security 2011(6) SA 370 at para 12 

Brand JA sets out a concise model to assess the truth and public 

benefit defence.  

 

‘Though both the presumption of intent and that of wrongfulness arise 

from a single event, that is, the publication of a defamatory statement, 

the two presumptions are essentially different in character. The 

presumption of intent to injure relates to the defendant's subjective 

state of mind. By contrast, the presumption of wrongfulness relates to 



 16 

a combination of objective fact, on the one hand, and considerations 

of public and legal policy, on the other (see eg Neethling v Du Preez 

and Others; Neethling v The Weekly Mail and Others 1994 (1) SA 708 

(A) at 768I – 769A; Le Roux v Dey 2011 (3) SA 274 (CC) paras 121 – 

125).  By contrast, the objective nature of the enquiry into 

wrongfulness signifies that the subjective beliefs of the defendant are 

of no consequence.’  

 
 
 

 
[35] In my view the defendants’ defences on truth, fair comment and 

public benefit must fail. All the elements of delictual liability are 

present.  The words were per se defamatory in the context of the 

article. Mr Qithi’s subjective state of mind was intended to injure the 

plaintiff. The issue of wrongfulness can be gleaned from the objective 

facts. The evidence has amply demonstrated this.   

 

[36] The defendant also relied on the constitutionally entrenched right to 

freedom of expression.  There is a limitation.  The manner in which Mr 

Qithi reported the situation was filled with fabrications and goes 

beyond what is permissible in terms of constitutionally entrenched 

right to freedom to expression. An objective evaluation of the 

published articles does have the effect of tarnishing the plaintiff’s 

reputation as a promoter and that he has done something unethical in 



 17 

destroying a young woman’s potentially illustrious career.  

 
 
 
[37] The determination on the question of damages is complex. In my view 

the plaintiff was a good witness; he was consistent in what he told the 

court.  It is clear in my view that the accolades that he had received in 

the boxing world were not fabricated in any way and in cross-

examination the dignity and acknowledgement that he enjoyed in the 

industry was clear in its terms. 

 

[38] I am mindful of the relatively modest amounts awarded by our courts 

in matters of defamation and whether there should be an award at all 

and not the imposition of question of say an enforced apology. In this 

case the plaintiff’s career as a promoter in the boxing industry 

depends on word of mouth, reputation and an unerring commitment to 

the boxer he promotes and honesty. His considerable role in the 

development of the industry in South Africa went unchallenged.  His 

international career as a promoter was also undisputed. In the result 

this defamation did not amount to a prank but was intentionally 

calculated to harm the plaintiff as a promoter in the industry both 

nationally and internationally.  In addition the defamation in this case 

is dissimilar to the reported cases of defamation relating to a litigant’s 

past or a restatement of a litigant’s past involving criminal activity or 

of him being charged for a criminal offence in respect of which he has 



 18 

not been convicted.  The conduct here was aimed at destroying the 

plaintiff in the market place and undermining the great emotional and 

financial sacrifice he had made of promoting boxing in general and in 

particular a women boxer to international champion at his own cost of 

a R1million. 

  

[39] I have also been referred to a number of international authorities, they 

include a number of Canadian defamation verdicts for example 

Fennimore v Sky Service Airlines et al  where a pilot had been 

blackballed by a tight knit flying community, the allegation being that 

he had consumed alcohol 7 hours before he was scheduled to fly. He 

was awarded $3million.  

 

 

[40] In Cairns v Modi case no HQ 10D00267 Queens Bench Division 

London Mr Justice Bean awarded £75000 and added another £15000 

in respect of aggravation where a false allegation of match fixing in 

cricket had been made.  

 

[41] There are two separate sets of defamation. Mr Qithi conducted two 

separate interviews with two separate newspapers. Two separate 

claims are justified in the circumstances.  Ultimately the effect on the 

plaintiff was equally devastating and merit the same amount awarded. 



 19 

    

In the result I make the following order. 

 

                   ORDER 

1. The first and second defendants are ordered jointly and severally the 

one paying the other to be absolved, to pay the amount of R250,000 

to the plaintiff in respect of Claim A.  

 

2. In respect of Claim B, the first and second defendants are ordered to 

pay to the plaintiff the sum of R250,000 jointly and severally the one 

paying the other to be absolved.  

 

3. The interest on the aforesaid amounts shall be payable at the rate of 

15.5% per annum from today’s date. 

 

4. Costs of suit. 

 

   _____________________________ 

     M VICTOR 
JUDGE OF THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA 

GAUTENG LOCAL DIVISION, JOHANNESBURG  
  
 
COUNSEL FOR THE PLAINTIFF  ADV L HODES SC 
   ADV L HOLLANDER 
 
INSTRUCTED BY  PHILIP SILVER AND ASSOCIATES 
 
COUNSEL FOR THE DEFENDANTS MR HOPKINS 



 20 

 
INSTRUCTED BY  MAJAVU INC 
 
Date of hearing   11November 2013 
 
Date of Judgement   10 June 2014  
 

 


