
IN THE SUPREME COURT OF SOUTH AFRICA 

(APPELLATE DIVISION) 

In the matter of: 

DENIS BECKETT First Appellant 

SAGA PRESS (PROPRIETARY) 
LIMITED. Second Appellant 

and 

MANGOSUTHU GATSHA BUTHELEZI . . . Respondent 

CORAM: Corbett CJ, Van Heerden, et E M Grosskopf JJA, 
Friedman et Goldstone AJJA. 

DATE OF HEARING: 15 February 1990 

DATE OF JUDGMENT: 15 March 1990 

J U D G M E N T 

CORBETT CJ: 

The second appellant is the proprietor and 

publisher of a news magazine named "Frontline" and first 

appellant is its editor. Frontline is printed and published 



2 

in Johannesburg and is distributed throughout the Republic 

of South Africa. In the November 1986 issue of Frontline 

there was published, under the caption "Foreign 

Perceptions", an article entitled "Swigging gins and searching souls". It appears from a note under the title that the article originally appeared in the British journal, The Spectator, and that its author is a writer named Stephen Robinson. From the article it would seem that the author had, at the time of writing, recently returned to Britain from a visit to South Africa; and the article records the writer's views upon certain aspects of the political situation in this country. In it Mr Robinson is critical of the superficiality of some of the judgments passed on South Africa by foreign correspondents and he proceeds to correct what he perceives to be some of the inaccurate impressions current about South Africa overseas. He states, inter alia, that this superficiality is "apparent in 



3 

the portrayal of black nationalist leaders". He then 

singles out three such leaders, Mrs Winnie Mandela, 

Archbishop Desmond Tutu and the respondent in this appeal, 

Chief Minister Mangosuthu Buthelezi. About each of them he 

makes disparaging remarks. The paragraph devoted to the 

respondent reads as follows: 

"By contrast, Chief Buthelezi is 

commonly portrayed as the rogue stooge of 

Southern Africa, dismissed by Denis Healey 

after his flying visit as a puppet of 

Pretoria. The Zulu leader is not everyone's 

cup of tea, he is nauseatingly pompous and 

self-important. His claim to represent the 

sole non-violent alternative to Marxist 

revolution is questionable to say the least, 

and his well-drilled impi regiments are among 

the most thuggish operators in South Africa. 

In a perfect world, or if Africa were like 

Europe, he would not exist. But the plain 

fact is that many Zulus - well over a million of them in fact - go for that sort of thing. He simply cannot be ignored, and ANC and 



4 

United Democratic Front leaders admit as much 

privately. Only someone who has never lived 

in Natal would dismiss him as irrelevant." 

The respondent is the Chief Minister of the Government 

of KwaZulu, a self-governing territory established under the 

National States Constitution Act 21 of 1971; and he is also 

the Chairman of the Black Alliance and the President of 

Inkatha, the latter being a Black political and cultural 

organization drawing its support mainly from the Zulu 

nation. Citing the above-quoted extract from the Frontline 

article, respondent instituted an action for damages for 

defamation against the appellants in the Durban and Coast 

Local Division. The case was heard by Howard J (as he then 

was) and he gave judgment for the respondent in the sum of 

R12 000, interest thereon f rom date of judgment to date of 

payment and costs. He also granted leave to appeal to this 

Court. Condonation for the late filing of the record of 

appeal and provision of security was granted at the 



5 

inception of the hearing of the appeal, appellants to pay 

the costs of the application. 

At the appeal stage the issues had become 

crystallized and to some extent narrowed., For respondent 

it was agreed that the defamation lay mainly in the sentence 

"His claim to represent the sole non-violent 

alternative to Marxist revolution is 

guestionable to say the least, and his well-

drilled impi regiments are among the most 

thuggish operators in South Africa." 

For appellants it was conceded that these words were 

defamatory. Three defences were raised: (i) truth and 

justification, (ii) fair comment and (iii) want of 

unlawfulness on the ground that publication of the 

defamation was justified by public policy (cf Zillie v 

Johnson and Another 1984 (2) SA 186 (W) ). 

Although it was common cause that the article was 



6 

defamatory of the respondent, the parties were not ad idem 

as to precisely what that defamation was. In his 

particulars of claim (paras 12 and 13) the respondent 

pleaded that the contents of the article were intended to 

mean and understood by those members of the public who read 

it to mean, or alternatively carried innuendoes to such 

effect, viz. -

(1) that the plaintiff (now respondent) is a purveyor 

of violence in South Africa; 

(2) that the plaintiff has trained military regiments 

to commit illegal acts of violence in South 

Africa; 

(3) that the plaintiff is responsible for regiments of 

ruffians who commit illegal acts of violence in 

South Africa; and 

(4) that the plaintiff's conduct falls short of 

Western and/or civilized standards. 



7 

The first three of these meanings, or innuendoes, were 

evidently based upon the vital sentence quoted above; the 

fourth meaning upon the portion of the paragraph following 

that sentence. 

Appellants' plea contains a blanket denial of 

paras 12 and 13 of respondent's particulars of claim, but in 

argument before us appellants' counsel conceded that what I 

have called "the vital sentence" carried meanings (1) and 

(3) above, and also meaning (2) by way of innuendo. 

Meaning (4), however, was disputed. 

In oral argument on appeal respondent's counsel 

appeared to put upon the vital sentence a somewhat different 

gloss. He referred to the word "and" in the sentence and 

submitted that it meant "witness the fact that" or "as 

proved by the f act that". He f urther argued (1) that the 

first part of the sentence -



8 

"His claim to represent the sole non-violent 

alternative to Marxist revolution is 

questionable " 

read in the light of the article as a whole, had reference 

to the struggle of the Black man in South Africa to change 

the existing political and social order (what I shall call 

for the sake of brevity "the Black struggle"); (2) that 

accordingly the second part of the sentence -

".... and his well-drilled impi regiments are 

among the most thuggish operators in South 

Africa", 

bearing in mind the meaning attributed to the word "and", 

meant that respondent's well-drilled impi regiments were 

conducting thuggish operations in implementation or support 

of the Black struggle, thereby contradicting respondent's 

claim to represent a non-violent alternative to Marxist 

revolution; and (3) that there was no possible basis upon 

which this allegation could be justified. Appellants' 



9 

counsel contested this interpretation, but conceded that, if 

it were correct, it had not been justified. 

The test for interpreting words alleged to be 

defamatory is to ask how they would be understood by the 

ordinary, reasonable reader of the publication in question. 

This hypothetical reader should be endowed with average 

intelligence and education (Basner v Trigger 1945 AD 22, at 

35) and, I suggest, with a normal or average general know-

ledge and experience (see Sutter v Brown 1926 AD 155, at 

167; cf Lewis and Another v Daily Telegraph Ltd; Lewis and 

Another v Associated Newspapers Ltd 1963 (2) All ER 151 

(HL), at 154; Gatley on Libel and Slander, 8th ed., par 98). 

Applying this test, I am not persuaded that the 

meaning which respondent's counsel sought to place cm the 

vital sentence is the correct one. The evidence indicates, 

and I think that as at November 1986 the ordinary reasonable 

reader of Frontline, particularly one living in Natal, would 



10 

have known, that for some years prior thereto there had been 

many violent and politically-inspired clashes in Natal 

between members of Inkatha, of which respondent was the 

leader, and members of other rival organizations, notably 

the United Democratic Front ("UDP"). In evidence 

respondent likened such clashes, to some extent, to the 

political violence taking place in the Lebanon and Northern 

Ireland. (Again for the sake of brevity I shall call this 

"Black against Black" violence. In doing so I am not 

unmindful of the fact that the UDF is not an exclusively 

Black organization.) It was not suggested in evidence that 

violence in which members of Inkatha may have been involved 

was at any time directed in support of the Black struggle; 

nor do I think that the ordinary informed reader of 

Frontline would have any grounds for so thinking. In the 

circumstances I am satisfied that the ordinary informed 

reader would have understood the second part of the vital 


